enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Suvivirsi kuuluu suomalaiseen traditioon

  • Suvivirsi koulun kevätjuhlissa ei tietenkään ole uskonnon harjoittamista.
    Suvivirsi koulun kevätjuhlissa ei tietenkään ole uskonnon harjoittamista.

24.3. Vantaan Sanomat    Zyskowicz ja Sasi lyttäävät Suvivirsi-kiellon - "Ei kuulu Puumalaiselle"

Eduskunnan perustuslakivaliokunnan entiset puheenjohtajat Ben Zyskowicz (kok) ja Kimmo Sasi (kok) moittivat poikkeuksellisen tiukoin sanankääntein apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen tulkintaa koulujen uskonnollissävytteisistä tilaisuuksista.

Zyskowiczin ja Sasin mukaan Puumalaisen maanantaina antama ratkaisu on ”virheellinen ja väärä”.

Apulaisoikeuskansleri Puumalainen katsoi, että esimerkiksi virsien ja rukousten tuominen osaksi koulujen juhlatilaisuuksia voi rikkoa uskonnottomien kansalaisten perusoikeuksia.

Zyskowiczin ja Sasin mukaan lausunto on yllättävä.

Viime vuosina on vakiintuneesti tulkittu, että perusoikeuksiin liittyviä esteitä suvivirren laulamiselle koulun kevätkauden päätösjuhlassa ei ole. Näin on viimeksi äskettäin todennut eduskunnan oikeusasiamies, kaksikko muistuttaa yhteisessä tiedotteessa.

Zyskowiczin ja Sasin mukaan voimassa olevat tulkinnat perustuvat eduskunnan perustuslakivaliokunnan linjauksiin uskonnonvapaudesta sekä historiallisiin perinteisiin.

 

Varma kevään merkki on keskustelu Suvivirrestä. Yhdyn täysin siihen, mitä sekä Zyskowicz että Sasi toteavat: Ei kuulu Puumalaiselle

Suvivirsi koulujen kevätjuhlissa ei ole uskonnon harjoittamista, vaan suomalaista traditiota. 

Ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista on sitä mieltä, että Suvivirsi kuuluu koulujen kevätjuhlaan samalla tavalla kuin Enkeli taivaan kuuluu joulujuhliin. Suvivirrestä apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaiselle kanteli pieni vähemmistö, uskonnottomat. Pieni vähemmistö ei voi kanteluillaan ohjata valtaväestön toimintaa.

Päivän Iltalehdessä otetaan kantaa sopivatko uskonnolliset tilaisuudet kouluihin. Kysymys on huono, koska koulujen kevätjuhlat eivät ole uskonnollisia tilaisuuksia. Uskonnollisia tilaisuuksia ovat kevät- ja joulukirkot sekä seurakuntien järjestämät aamunavaukset, joihin uskonnottomien ei ole pakko tulla.

Iltalehden pikakyselyssä 82 %  on sitä mieltä, että uskonnolliset tilaisuudet sopivat kouluihin, 18 % on niitä vastaan. Jos olisi kysytty pelkästä Suvirresta, uskon, että puolesta lukema olisi korkeampi kuin 82 %.

Selvä enemmistö suomalaisista on luterilaisia. Ketään oppilasta ei pakoteta kevätjuhlissa laulamaan Suvivirttä. Jos kuunteleminen on ylivoimaisen vaikeaa, juhlasta voi jäädä pois.

Puumalainen loukkaa ratkaisullaan suomalaista enemmistöä.

Koulun varsinaiseen uskonnonopetukseen ei kuulu uskonnon harjoittaminen.

 

Suomen Luokanopettajat katsoo, ettei mm. Suvivirren laulaminen koulun kevätjuhlissa tee tilaisuudesta uskonnollista tilaisuutta. (Pohjalainen 24.3.)


 http://www.properuskoulu.net/2014/03/suvivirsi-kuuluu-suomalaiseen-traditioon.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Suvivirsi kuuluu koulujen kevätjuhlaan. Siitä alkaa kesä. Se on osa kulttuuriamme. Se on osa yhteistä tunnemaailmaamme. Eikä siitä missään tapauksessa pidä luopua.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eihän yksi virsi tee päättäjäisistä uskonnollista tilaisuutta. Suvivirsi ilmaisee suurta riemua kesän alkamisesta. En ymmärrä miten joku voisi siitä loukkaantua.

Pekka Iiskonmaki

Vielä vuonna 1701 puhuttiin Jumalasta. Uudessa käännöksessä ovat maalliset ihmiset.

Jeesus Nasarettilainen ja joku Helsingin herra. Voisiko se herra olla sääennustaja?

Ei siinä tosiaan ole mitään uskontoon viittaavaa enään.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suvivirsi

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Toitotan yhä edelleen samaa sanomaa, jota olen hokenut omassa blogissani.

Laitetaan kevät- ja joulujuhlien alkuun kaikille sopivaa ohjelmaa ja siirretään joulukuvaelma, enkeli taivaan-laulu tai suvivirsi vasta juhlien loppuun.

Kaikki voivat osallistua, eikä kenenkään tarvitse kuunnella kristillistä esitystä vastoin tahtoaan.

Pientä joustoa ja suvaitsevaisuutta molemmilta puolilta, kiitos!

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Sari...

Luulen, että noin yleensä noin toimitaankin. Omassa koulussani sekä Joulukuvaelma että Suvivursi ovat juhlien lopussa.

Yleensä juuri kukaan ei viitsi lähteä juhlasta pois, vaikka koulussani on. esim. maahanmuuttajataustaisia oppilaita on melko paljon.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Vieläkö kouluissa, eritoten siis urbaanien alueiden "monivärisissä" kouluissa, esitetään Jouluna tiernapoikia murjaaneineen kaikkineen?

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Rukoukset ovat manausta, virret ovat laulettua manausta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ovatko sitä myös itäkarjalaiset itkuvirret?

Käyttäjän HeinonenJussi kuva
Jussi Heinonen

Suvivirsi kuuluu suomalaiseen kulttuuriin. Minä harjoittelen sen soittamista melkein joka päivä kitaralla. Siinä on siis 6 säkeistöä ja siis samat nuotit joka säkeistössä. Se on hengellistä toimintaa minulle. Siis talvella en sitä harjoittele, silloin jotain muuta virttä, esim. virsi nro 555 Oi Herra luoksein jää. Asun rivitalossa ja täällä on huonot äänieristykset, kaikki naapurit ei tästäkään pidä, mutta eivät uskalla valittaa näistä, tietävät, että voin suuttua ja olla myös aggressiivinen.

Tämän blogin suosituimmat