enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Wilma - lasten rikosrekisteri?

  • Tietenkään ei ole tarkoitus, että huoltajille tarkoitettuja Wilma-viestejä levitellään pitkin poikin nettiä.
    Tietenkään ei ole tarkoitus, että huoltajille tarkoitettuja Wilma-viestejä levitellään pitkin poikin nettiä.

17.4. Vantaan Sanomat   

"Wilmasta on tehty lasten rikosrekisteri"

Pääkaupunkiseudun koululaisten huoltajat ovat käärmeissään Wilma-järjestelmän kautta koulusta tulevan kielteisen palautteen vuoksi.

Wilman alkuperäisenä tarkoituksena on ollut helpottaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä sekä antaa opettajille kanava kertoa koulun tulevista tapahtumista.

Näin varmasti on edelleenkin. Se kuitenkin on surullista huomata, että Wilma on myös lapsen tai nuoren rikosrekisteri, pahoittelee espoolaisen koululaisen äiti.

 

Wilmankin suhteen perusoletus on, kun merkintöjä ei tule, oppilaalla on koulussa kaikki hyvin.

Ennen soiteltiin tai jaeltiin muikkareita, jos paljon laiminlyötiin tehtäviä tai myöhästeltiin. Reppuvihko oli toimiva tapa viestiä, mutta viestintä vaati opettajalta paljon askartelua. Tiedote naputeltiin ja monistettiin, laput leikattiin sopivan kokoisiksi ja liimattiin vihkoon. Henkilökohtaiset viestit kirjoitettiin käsin.

Wilma on erittäin kätevä tapa viestiä, koska turhat soittelut ovat jääneet pois. Opettajienhuoneen puhelin pärisi jatkuvasti, kun huoltajat ilmoittelivat lastensa poissaoloja. 

Wilman suuri etu on sen nopeus. Vanhemmat ilmoittavat lastensa poissaolot naps vaan.

Alakoulussa on opettajia, jotka merkkaavat Wilmaan hyvin tarkkaan kaikki laiminlyönnit. Itse merkkaan vasta, jos laiminlyönnit eivät lopu huomautusten jälkeen. On inhimillistä unohtaa silloin tällöin. Alakoulussa jatkuva merkkaaminen on mielestäni kyyläystä.

Annan myönteisen palautteen vanhempainvarteissa.

 

Vantaan OAY:n puheenjohtaja Sami Markkanen myöntää, että vanhempien huomio pitää paikkansa. Markkanen muistuttaa, että esimerkiksi aineopettajalla voi päivän mittaan olla jopa 150 oppilasta.

Silloin on selvää, että kovin yksilölliseen palautteeseen ei yksinkertaisesti ole voimavaroja, korostaa Markkanen.

Hän peräänkuuluttaa myös vanhempia avoimeen keskusteluun lastensa kanssa, jotta Wilma ei olisi ainoa viestikanava koulusta kotiin. (Vantaan Sanomat 17.4)

 

On selvää, että yläkoulussa merkataan tarkemmin kuin alakoulussa. Yläkoulussa oppilaalla ei ole sitä yhtä valvovaa silmää, vaan liuta silmiä. Kun oppilas hoitaa tehtävänsä huonosti, jokainen päivän aikaan oppilasta opettava opettaja merkkaa Wilmaan oppilaan laiminlyönnit.

Sami Markkanen peräänkuuluttaa aivan oikein, jos laiminlyönnit eivät ota loppuakseen, kotona on vakavan keskustelun paikka. Koulu on lapsen työtä.

Wilmaan kirjoitettaessa pitää olla tarkka sekä koulussa että kotona. Hermostuksissaan tai väsyneenä ei kannata avata koko Wilmaa, ettei tule kirjoitettua harkitsematonta tekstiä. Kannattaa nukkua yön yli. Suosin lyhyttä ja asiallista tekstiä. Jos on enemmän kerrottavaa, soitan mieluummin kotiin. Kirjoitettua tekstiä voi tulkita niin monin tavoin.

Tämän päivän Hesarin Mielipiteessä oli mielenkiintoinen opettaja Tuomo Sutisen kirjoitus:

 

Wilma-merkintöjä päivitellään netissä

Internet voi tehdä opettajista julkkiksia tahtomattaan. Kaikki opettajat tuskin ymmärtävät, kuinka laajaan levitykseen heidän arkipäiväinen toimintansa saattaa joutua.

Facebookissa on Wilma pilasi elämäni -niminen sivu, josta "tykkää" yli 49 000 ihmistä. Siellä jaetaan kuvakaappauksina merkintöjä, joita opettajat ovat syöttäneet sähköisiin reissuvihkoihin oppituntien tapahtumista. Yleensä merkinnöissä on opettajan nimikirjaimet.

 

Wilma pilasi elämäni -sivustolla on Facebookissa kilpailijakin, Koulun Wilma pelasi elämäni

Alakoulussa Wilmaa saa lukea vain huoltajat, mutta yläkoulussa myös oppilailla on pääsy Wilmaan. Yläkoulussa Wilma on oppilaiden työkalu. Wilmasta näkyy kurssit ja koekalenteri. Tunnollinen oppilas voi Wilman avulla suunnitella opiskeluaan.

Pidän Wilma-viestien levittämistä sairaana ilmiönä. Yhtä sairasta on kuumottaa opettajaa, kuvata salaa tapahtuma kännykällä ja levittää klippi nettiin. Edes murrosiän aivomyllerrys ei anna oikeutusta moisiin toimintoihin.

http://www.properuskoulu.net/2013/04/wilma-lasten-rikosrekisteri.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Erikoisista asioista menee ihmisten proppu

Itselle Wilma on toiminut hienosti
Meillä kun on vaimon kanssa molemmilla epäsäännölliset työajat eikä aina ole mahdollisuutta vastata esim puhelimeen niin helpottaa paljon

Voi sitten kun viimein tulee vilkaista mitä ne lapsoset ovat tehneet
vai ovatko tehneet yhtään mitään

Reissuvihot ja lippusen lappuset tulevat myös kotiin aina hieman miten tulevat

Mielummin otan sen negatiivisenkin palautteen muuten koulusta
kuin en palautetta ollenkaan

Ei joskus naurattanut yhtään kun opettaja ei pistänyt tietoa eteenpäin

Teppo Nygren

Minun mielestä nimenomaan sitä negatiivista palautetta pitää saada omasta lapsesta jos on aihetta. Minulla ei tosin ole kokemusta tuosta wilmasta, koska vaimo hoitaa opettajan kanssa viestittelyn ja vaimolta kyllä kuulisin jos olisi jotakin aihetta huolestumiseen.

Minun mielestä positiivista palautetta voi antaa ainoastaan silloin jos on annettu negtiivista palautetta ja sen kautta on tapahtunut myönteistä kehitystä. Posiitiivinen palaute on tuolloin tavallaan ilmoitus vanhemmille että ovat jotakin tehneet oikein.

Käyttäjän AnssiKaivola kuva
Anssi Kaivola

Wilman kautta annetaan enimmäkseen negatiivista palautetta, yleensä aiheesta. On niin tätä päivää, ettei ongelmalapsi siedä palautetta.

Aikuisten pitäisi liikkua koulussa pareittain, ja ongelmatilanteissa kuvata ongelmalapsien käytös kännykkäkameralla. Toinen hoitaa tilannetta ja toinen kuvaa. Ihan vaan siltä varalta jos oikeudessa myöhemmin pohditaan tapahtumia. Ja kyllä se typerämpääkin rauhoittaa, kun tapahtuma kuvataan.

Saattaisi jonkun vanhemmankin naama punottaa kun yhdessä katsotaan videota lapsen käyttäytymisestä.

Käyttäjän JukkaLaitinen kuva
Jukka Laitinen

Kohta on todiasiaa kouluissa samanlaiset kamerat, joita ilman kunnon venäläinen autoilija ei lähde liikenteeseen. Kamerat tallettavat parhaimmillaan kaiken, mitä auton ympärilla tapahtuu. Siinä on sitten korruptoituneen miliisin vaikeampi väittää mustaa valkeaksi.

Siis henkilökohtaiset kamerat, jotka kuvaavat kaiken luokassa tapahtuneen ja vielä sopiva action-kamera kuvaamaan muut tapahtumat.

Toisaalta olisiko kouluissa paikallaan heti alussa kertoa vaikka esimerkein mikä on sallittua ja mikä ei. Ja opettaa mitä asiallinen käyttäytyminen tarkoittaa. Saattaisi helpottaa. Ja tilapäisiä opettajiakin olisi hyvä perehdyttää, kuten vastaavissa tilanteissa muilla työpaikoilla tehdään, eikä laiteta kokematonta suoraan "sorvin ääreen".

Käyttäjän ohohupsis kuva
Helena Eronen

Vanhempi tyttäreni käy yläastetta toisella paikkakunnalla. Minulla on Wilmasta vain positiivisia kokemuksia, koska sen kautta voin seurata hänen koulunkäyntiään, tiedän milloin on kokeita ja sinne tulee sellaisia huomautuksia, jotka eivät takuulla koskaan korviini muuten kantautuisi. Pelkkää positiivista sanottavaa minulla Wilmasta on.
Jos joku ei kestä sitä, että siellä lukee "selvittämätön poissaolo" tai "läksyt tekemättä", niin oi dai ja vompatti.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei kai sentään läksyjen valvominen ole vanhempien velvollisuus? Ei kaikilla ole taitoja opetustyöhön. Saattaa mennä nalkutukseksi joka tekee koko koulunkäynnin vastenmieliseksi. Kai lasten työpäivä on riittävän pitkä ilmankin kotitehtäviä. Eikö todellakaan nykypedagogiikka ole päässyt edes tästä riesasta eroon?

Kaisu Iisakkila

Mun 12-vuotias lapseni on Espoossa koulussa ja minusta tuo Wilma toimii tosi hyvin. Pääsääntöisesti sieltä saa tietoa luokan retkistä, tarvittavista liikuntavarusteista, vanhempainilloista yms. Sinne tulee myös joskus merkintöjä lapsen unohduksista ja myöhästymisistä, mutta mä en koe tätä mitenkään huonona, koska tunnen opettajat ja tiedän ettei noi merkinnät ole oikeastaan vielä "negatiivista palautetta". Varsinaiset huolenaiheet viestitään tuolla ihan erillisenä yhteydenottona. Mutta jos mä esim huomaan että välineet unohtuu toistuvasti kotiin, pyydän lasta skarppaamaan. Johtuiskohan tuo negatiivisuuden kokemus epäluottamuksesta, koska mä ainakin luotan ja arvostan lapseni opettajia ja minusta he kohtelevat häntä ystävällisesti ja reilusti.

Olavi Nieminen

Wilma on nykyaikaa ja välttämätön. Päiväkirjamerkinnät ja viestilaput ovat historiaa.
Koululaitos on aina antanut palautteet ja dokumentoinut asiat. Se kuuluu asiaan ja oppilaat tuntevat systeemin.
Nykyaikaa on myös tietovuodot sähköisissä tiedostoissa ja niiden tekijät pitää saada kiinni. Se on rikollisuuden uusi muoto kaikkialla.
Missään tapauksessa rikollisuus ei saa estää Wilman tapaista toimintamuotoa. Se palvelee koululaistosta, oppilaita ja vanhempia. Koululaitos ei ole mikään salaseura, joskin on olemassa sisäisiä ja julkisia asoita.
Valitettavasti siellä esiintyy koulukiusaamista ja muuta negatiivista asiaa, joka pitää saada pois. Tässäkin Wilma voi olla apuna ja sen käyttöä tulee kehittää edelleen.

Harto Pönkä

Kommentoin aihetta Facebookissa "Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa" -ryhmässä ja lienee paikallaan tuoda kommenttini myös tänne blogiisi:

"Jonkun mielestä perustuslain mukainen sananvapaus on siis "sairas ilmiö"? Aika jyrkkä mielipide. Sanoisin, että tuossa kommentissa sorruttiin pahaan yleistämiseen. Ei noin voi sanoa yleisesti, mutta varmasti jostain yksittäistapauksesta tuollainenkin kommentti olisi perusteltu.

Mun mielestä virkamiehen tai -naisen ei kannattaisi kirjoittaa Wilmaan viestejä, joiden ei haluaisi tulevan julki missään. Opettajat ovat totta kai vastuussa omista viesteistään - jos niissä ei ole mitään arveluttavaa, ei niiden julkaisunkaan luulisi haittaavan."

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell
Käyttäjän FijaSaarni kuva
Fija Immonen

Luulisi vanhempien ymmärtävän, että on lapsen parhaaksi jos hänen huonoon käytökseensä puututaan ajoissa. Sitten on niitä vanhempia, jotka eivät yksinkertaisesti siedä itsekään mitään arvostelua, eivätkä missään nimessä kasvata lapsia vaan tunteettomia ohjailtavia robotteja, jotka eivät tee koskaan väärin, sillä heille on annettu selvät käskyt. Niin.

Toisaalta, olihan Hitlerilläkin vanhemmat ja kaikki tietävät miten ehjäksi hänkin kasvoi.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Kyllä,kyllä.Wilma on hyvä väline siihen tarkoitukseen,että koulun ja kodin välinen yhteistyö(joka pitää toimia)ei toteudu.Opettajat ja vanhemmat eivät tapaa toisiaan oikeassa elämässä ja viestien tulkonnoista riippuu kuka käsittää mitä ja miten.Reissuvihko ja oikeat ,ihmiskontaktit AINA alaasteikäisten kanssa.Jos tulee es.uusi opettaja tai sijainen voi wilmasta luettu,vaikkapa joku ainoa kerta unohtunut jotakin,saada uuden opettajan tai sijaisen mielessä aivan väärän kuvan oppilaasta jota hän ei edes tunne,eikä ole tavannut edes vanhempiakaan.Ja ongelma on myös yksilön tietosuojan kannalta katsottuna.Wilmaan on voitu merkitä vääriäkin merkintöjä joita ei ole poistettu,tahi korjattu.es.vääriä poissaoloja,opettajan erehdyksestä johtuen,sekä muita oppilasta leimaavia "lausuntoja"jotka on myöhemmin selvinneet vääriksi.Se pitää tajuta,että wilmassa olevat merkinnät seuraavat oppilasta todellakin kuin rikosrekisteri(laitonta)Eli oppilas siirtyy toiseen kouluun,toiselle paikkakunnalle,isompaan kouluun jne.seuraavat merkinnät mukana ja uusi opettaja,uusi koulu jne.arvioi,luokittelee,sijoittaa oppilaan merkintöjen mukaan(vaikkakin ne eivät aina edes vastaisi todellisuutta)kategoriaan,josta päätellään sitten oppilaan luonnetta ja henkilökohtaisia ominaisuuksia.
Eli kieltämättä ei kannata olla noin sinisilmäinen sen suhteen mihin wilmaa käytetään.
Sillä kyllä vältytään vanhempien ja opettajien kontaktit todellisessa maailmassa.Jos on aika niin tiukalla ettei ehdi kiinnostua lapsensa kouluympäristöstä ja tutustua opettajiin,se on aivan oma lukunsa.Ala-asteella on reissuvihko ja opettajan ja vanhempien tapaamiset välttämättömyys,mieluimmin vielä rehtorinkin kanssa on saatava olla kontaktissa,jotta vältytään vääriltä arvioinneilta ja ymmärrys syntyy lapsen yhteisestä parhaasta.Vielä on ihmisiä,vanhempia jotka ovat henkilökohtaisesti kiinnostuneita lastensa hoito,esikoulu sekä kouluympäristöstä.
Jo lainkin mukaan on kodin ja koulun yhteistyön oltava toimivaa ja molempia tyydyttävää.
Ja vielä tiedoksi,kaikilla ei ole tietokonetta kotona ja periaatteellista halua ei edes ole sitä kotiansa ottaa(kaikilla ei ole myöskään työpaikalla konetta,on jopa ihmisiä jotka eivät niitä osaa tai edes HALUA käyttää) ja yllätys,yllätys LAKI ei voi määrätä ,eikä määrää,että kone on kotona oltava,tai että sitä on käytettävä.
Jo vain,kone ei IKINÄ korvaa ihmiskontakteja,eikä vältytä väärinkäsityksiltä koneen toimiessa viestintuojana.
Tokihan sillä saadaan lapsista "listattua"rekistereitä(joiden laillisuus ja totuudenmukaisuus ei ole taattu)Mutta IKINÄ se ei vastaa koulun ja kodin yhteistyötä,sellaisena kuin se on tarkoitettu.Ihmiset eivät oikeasti tutustu toisiinsa ja opettajien ja vanhempien välit jäävät wilman varaan,eli tiedon sijaan tulee tulkintaa ja arvailuja.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Ilona...

Puhelinkin on vielä käytössä. Jos tulee ongelmia, henkilökohtainen tapaaminen on poikaa. Joskus on syytä tavata isommallakin porukalla, oppilas, vanhemmat, maikka, reksi, ehkä kuraattori.

Porukalla saadaan usein parempia päätöksiä kuin paikalla olisi pelkkä maikka ja vanhemmat.

Vanhempainvartteja on nykyään yksi tai kaksi kertaa vuodessa. Vartit ovat venyneet ainakin minulla puolituntisiksi.

Omalla luokallani kaikilla on kotona netti käytössä ja Wilma toimii. Ei kannata käyttää päällekkäisiä järjestelmiä, reppuvihkoa ja Wilmaa yhtäaikaa. Raja on tiedottamisellakin.

Jos oppilaan kotona ei ole nettiä, on silloin turvauduttava perinteiseen reppuvihkoon.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Ilona...

Harva huoltaja on niin aktiivinen kuin sinä olet. Nykyään on kovin vaikeaa saada vapaaehtoisia vanhempia esim. vanhempainyhdistykseen.

Siinä olet tasan oikeassa, että henkilökohtaisia kontakteja ei korvaa mikään.

Nykyaika näyttää vaan olen hyvin kiireistä aikaa. Kalenterit ovat monella pullollaan merkintöjä.

Heti oppituntien jälkeen opettajilla on hetki aikaa, jos kiinnostusta löytyy. Mikään ei estä piipahtamasta.

Kaisu Iisakkila

Mun mielestä Wilma kyllä auttaa kodin ja koulun välistä viestintää. Kyllä mä olen tavannut lasten opettajat monta kertaa ja senpä takia Wilman kautta viestiminen on helppoa. Ei siellä mitään monimutkaisia vyyhtejä kukaan yritä hoitaa, eli jos on jokin vakavampi keissi, niin kyllä tuolla meidän koulussa tulee soitto kotiin. Ja olen joskus itsekin soitellut jos on ollut jokin juttu mitä pitää enemmän selostaa.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

"Jos tulee ongelmia, henkilökohtainen tapaaminen on poikaa. Joskus on syytä tavata isommallakin porukalla, oppilas, vanhemmat, maikka, reksi, ehkä kuraattori"
Sinänsä se, mitä tarkoitin,meni näemmä ohi.Kukin arvostaa mitä arvostaa,lapsi on lapsi VAIN KERRAN,kuten jokainen meistäkään ei ole täällä kuin yhden elämän ajan,toista ei tule.
JOS kouluissa olisi tarpeeksi opettajia(päteviä )sekä riittävästi avustaja jne.henkilökuntaa,lain mukaisesti ja tarkoittamalla tavalla,ei tarvittaisi ongelmia haeskella huolen ynm,laittomien vyöhykkeistöjen kera.Kaikki eivät ole yhtä päteviä ja "ystävällisiä" kuin sinä.On ne kalenterit opettajilla jne.merkintöjä pullollaan.Eikä haluakaan vanhempien kanssa tutustua.
Poliittinen tahtotila on jättänyt edellisenkin "laman" eli taantuman jäljiltä ,kouluihin isommat luokkakoot ja kroonisen pätevien henkilöiden puutteen.Nyt on päämäärä lakkauttaa pienet toimivat koulut,ja rakentaa tilalle massakolhoosit,jonne satapäiset laumat ahdetaan.
Ei ole rahan vallan voittanutta.
Lapsiperheet eivät nyt vaan ole poliittisen TAHTOTILAN ykkösjuttu,eikä HETI voittoa tuottava sijoitus.
Se että koneiden välityksellä toimitaan,ei suinkaan johdu pelkästään sen tarpellisuudesta ,vaan siitä mitä ihmiset joutuvat laittamaan lastensa edelle,eli kiireen ja mainitsemasi kalenteri merkinnät..Kullakin on arvomaailmansa.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Ilona: "Lapsiperheet eivät nyt vaan ole poliittisen TAHTOTILAN ykkösjuttu, eikä HETI voittoa tuottava sijoitus."

Totta. Tätä ihmettelen minäkin. Jossain vaiheessa ajateltiin, että perhe on sijoitus tulevaisuuteen. Nyt tuntuu siltä, että sekä perhettä että koulua pidetään vain kuluerinä.

Perhe on yhä edelleen yhteiskunnan perusyksikkö.

Käyttäjän JukkaKetonen kuva
Jukka Ketonen

Jos nuoriso on niin typerää, että levittävät Wilmaan laitettuja merkintöjä netissä, niin ihan vapaasti. Kyllä ne merkinnät on sinne opettaja varmaan syystä laittanut. Jos siellä on jotain negatiivista, niin oppilaan pitäisi ottaa siitä opiksi, eikä hakea "tykkäämistä" omilla kuvakaappauksillaan ja julkaisuillaan. Nämä, jotka ovat merkintöjään netissä julkaisseet, ovat ilmeisesti jotain pahvipäitä ja tulevaisuuden sossu-asiakkaita. Minun puolestani saavat hypätä volttia tällaiset idiootit.

Pirkko Lehto

Meillä myös Wilma toimii loistavasti.

Eroja on kieltämättä eri opettajien taidossa käyttää Wilmaa. Yläkoulun opettaja osasi vain perusasiat - sekin riitti. Nykyisessä nuorimmaisen lukiossa on tietotekniikka opettajien hallussa, Wilma toimii loistavasti.

Wilmassa on aivan sama juttu kuin alussa oli sähköpostin käytössäkin: ei aina tullut mietittyä/harkittua kaikkia sanamuotoja, kun vastasi sähköpostiin. Väärässä mielentilassa jos sattui painamaan lähetä, niin sinne meni - ja perään piti laittaa anteeksipyyntö tai selittävä viesti. Ja kuten tunnettua: muutamilla meni myös jakelu liian laajaksi.

Piti opetella, että sähköpostiin naputeltu teksti voidaan jakaa vastaanottajan toimesta jollekin yllättävälle taholle, eli tekstin pitikin olla nopeudesta huolimatta tarkkaan harkittua. Piti pystyä perustelemaan tuottamansa mielipide myös jälkikäteen järkevästi. Kyllä siihenkin oppi.

Tämä nyt täytyy opettajien opetella: Wilmasta voi vanhempi ottaa tulosteen ja näyttää sen oppilaalle/toisen oppilaan vanhemmalle/työkaverille yms. Wilmaviesti ei ole enää mikään työkavereiden välinen viesti päiväkirjan välissä, minkä voi selittää ja selventää sitten seuraavalla välitunnilla luokan valvovalle opettajalle.

Wilma itsessään on suljettu viestikanava, eikö totta? Nämä opettajien viestit eivät ole kenen tahansa luettavissa, vaan oppilaat itse ovat niitä nyt FB:n kautta ikuisesti nettiin läväyttäneet ihmeteltäviksi. Niitä eivät ole nettiin jakaneet vanhemmat, opettajat tai toiset luokkakaverit - vaan kukin oppilas itse.

Maailma on julma. Elämä on opettanut, että omista menneisyyden virheistä ei pääse todellakaan aina eroon edes 50-vuotias, väärät asiat kun tuppaavat jäämään ihmisten mieliin todella tiukasti. Sääliksi käy jo etukäteen näitä julkaisijoita, toivottavasti eivät menetä hyvää työtilaisuutta vanhan, kiukuspäissä tehdyn FB-julkaisun takia.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset