enkeliporsas "Jos eläimillä olisi taivas, pistäisin porsaat jonotuslistan kärkeen. Karjuista ei ole niin väliä."

Aineeton palkitseminen

  • Aineeton palkitseminen

Olin muutama päivä sitten Vantaan opettajien ammattiyhdistyksen, VOAY, koulutusristeilyllä Pietarissa. Aina jotain jää mieleen muille jaettavaksi. Meille esiteltiin Vantaan kaupungin kannustamis- ja palkitsemisjärjestelmiä. Tällä kertaa törmäsin minulle uuteen käsitteeseen: aineeton palkitseminen. 

Aineelliset palkkiot ovat kaikille tuttuja, palkitaan työtuloksista: henkilökohtainen lisä, kannustuslisä ja tulospalkkio. En ole koskaan ollut täysin varma, ovatko ko. palkkiot soveliaita opetusalalle. Vaikeata niistä on kieltäytyäkään, kun työnantaja niitä työntekijöilleen tarjoaa. 

Työntekijöitä palkitaan myös pitkäjaksoisesta työsuorituksesta, voidaan antaa vaikkapa hieno rannekello kolmenkymmenen vuoden yhtämittaisesta palvelusta. 50-vuotispäivänä työntekijää muistetaan palkkiolomin ja viirein ja Oiva Toikan lasilinnuin. Aloitepalkkio voidaan antaa hienosta työtehoa lisäävästä ideasta.  

Kun koulutusristeilyllä törmäsin ensimmäistä kertaa aineettomaan palkitsemiseen, en voinut kuin naurahtaa ääneen. Niin teki moni muukin. Tavallaan vitsi on vantaalainen sisäpiirin juttu. Koulua ja opettajien palkkausta on kurjistettu pikkuhiljaa, kun kaupunki on velkaa roppakaupalla. Kun suurin piirtein kuin jatkumona aletaan puhua aineettomasta palkitsemisesta, herää väkisin epäilys.

Onko aineeton palkitseminen vain kiittelyä ja olalle taputtelua? 

Toivottavasti se ei ole sitä. Ainakin minä olen tyypillinen suomalainen mies siinä mielessä, että en oikeastaan piittaa moisista eleistä. Voisinpa jopa vaivaantua. Opettajan työ antaa minulle riittävän tyydytyksen sinänsä. 

Mitä on aineeton palkitseminen? Mitä sillä tarkoitetaan? 

Työolosuhteet on luotava sellaisiksi, että työntekijä viihtyy työssään, mikä on tärkeää. Esimiehen merkitys, koulussa rehtorin, on silloin erityisen tärkeä. Jos rehtori on väsynyt tai narsistinen, työviihtyvyyden taso laskee hiljalleen.  

Kunnan yleisillä toimilla on suuri merkitys. Esim. luokkakoko ja tuntikehys vaikuttavat kovasti opettajan työviihtyvyyteen.  Vanhempien, kollegoiden ja rehtorin asialliset palautteet lisäävät opettajan motivaatiota. 

Opettajan työviihtyvyyteen ja - motivaatioon vaikuttaa eniten itse opettajan työ ja oppilaat. Kun oppilas oppii ja edistyy, ei edes nirvana ole kaukana.

http://www.properuskoulu.net/2012/10/aineeton-palkitseminen.html

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Niinpä niin. Turhimpia asioita maailmassa on paavin pallit, nunnan nännit ja esimiehen kiitos ilman palkankorotusta.

Jos oikeasti puhutaan, yltiöpäinen kiittely ja kehuminen ylempien taholta vaikuttaa lähinnä kettuilulta, jos ruohonjuuritasolla on vaikeaa tehdä työtään kunnolla. Kiitokset ja aineettomat palkinnot otetaan vastaan vasta, kun perustyöskentelyolot ovat kunnossa.

Käyttäjän enkeliporsas kuva
Kai-Ari Lundell

Googlailin ja löysin ne "kalvot":

http://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_ju...

Aika mielenkiintoista. Vielä mielenkiintoisemmat ovat Vantaan kaupungin henkilöjohtamisen visiot, jotka löytyvät myös samasta osoitteesta.

Tämän blogin suosituimmat

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa